Zo voorkom je rugpijn tijdens het slapen

doorLien Buyckop 25/07/2013

Niet in slaap kunnen vallen is frustrerend, dat weet iedereen. Maar als de oorzaak ondraaglijke rugpijn is, dan ben je de volgende dag nog veel slechter gezind. Om ervoor te zorgen dat je toch voldoende nachtrust krijgt, kan je een aantal maatregelen treffen om je rugpijn te verlichten voor het slapengaan.

1. Douchen na het avondmaal

Gespannen spieren, veroorzaakt door stress, maken het moeilijk om te ontspannen en in slaap te vallen. Ga daarom na het avondmaal in een warm bad of neem een warme douche. Vergeet niet om je schouders en nek te masseren onder het warme, verzachtende water.

2. Yoga voor bedtijd

Gespannen heupen, hamstrings, buik- en rugspieren kunnen allemaal bijdragen tot lage rugpijn. Neem daarom voor je in bed kruipt een paar minuten de tijd om een aantal yoga-oefeningen te doen die helpen om je rugpijn te verlichten. Inspiratie (met foto's) kan je hier vinden.

3. Pas je slaappositie aan

Wie op zijn buik of zij slaapt, heeft vaker last van rugpijn bij het slapen, of wordt wakker met pijn. Als je op je rug slaapt, wordt je ruggengraat niet ondersteund en buigt die naar onderen door. Dat zet druk op je onderste wervels. Als je op je zij slaapt, schuiven de knieën en dijen naar voren, waardoor je onderrug draait.

Om je ruggengraat in een neutrale positie te houden, moet je op je rug slapen met kussens onder je knieën. Als op je zij liggen echt een must is, kan je een kussen tussen je knieën klemmen. Zo voorkom je dat je ruggengraat in een bepaalde richting draait.

Als deze posities niet werken, en je wil echt op je buik liggen, kan je het ongemak verminderen door een kussen onder je bekken te leggen. Gebruik een plat kussen onder je hoofd om spanning in je nek en bovenrug te vermijden.

4. Controleer je matras

Dat wil niet zeggen dat je meteen een nieuw bed moet kopen. Als je matras tweezijdig is, kan je ze gewoon omdraaien. Als ze eenzijdig is, kan je ze 180 graden draaien, zodat de plaats van je hoofd nu aan je voeten ligt. Deze maatregel kan de levensduur van je matras verlengen én geeft je rug de steun die hij nodig heeft.

Als je matras tien jaar of ouder is, dan is het wellicht tijd om een nieuwe te kopen. Kies voor een kwaliteitsvol en steviger model, dat niet inzakt onder het gewicht van je lichaam.

5. Let op je gewicht

Extra kilo's leggen een onnodige druk op je ruggengraat, zeker als je extra gewicht op je buik meedraagt. Eet juist en sport dagelijks, en je zal zeker een verschil merken in bed. Regelmatig sporten kan ook ontstekingen en de spanning van je spieren verminderen.

6. Kweek spieren

Het versterken van je bovenlichaam kan de pijn verminderen die veroorzaakt wordt door zwakheid of door de spanning door een onevenwicht qua spieren. Ga dus aan de slag met enkele oefeningen die je spieren kunnen versterken.

Succes!