Makkelijk! Yoga achter je bureau

Deze oefeningenreeks vraagt maar 5 minuten en is perfect voor wie veel tijd achter z’n pc of bureau doorbrengt.

1. Ga op het puntje van je stoel zitten. Druk beide voeten stevig op de grond en hou je rug mooi recht. Adem diep in en vervolgens lang uit. Laat je kin naar je borst zakken en knik langzaam.

2. Schud je hoofd – rustig – van links naar rechts, en terug.

3. Teken cirkels met je neus. Eerst in wijzerzin, daarna in tegenwijzerzin.

4. Rol je schouders een paar keer naar achteren.

5. Breng je rechterhand naar de buitenzijde van je linkerdij en plaats je linkerhand achter je voor een zachte twist. Wie dat wil kan z’n rechterhand ook gewoon op het bureau laten rusten. Laat los met een ademhaling en herhaal aan de andere kant.

6. Neem de zitting van je stoel met je linkerhand vast en strek je rechterarm naar boven. Verplaats je linkerhand eventueel naar de rechterkant van je stoel voor een diepere stretch. Herhaal in de andere richting.

7. Strek je armen naar achteren en kruis je vingers. Rek je uit en richt daarbij je hart (of borst) naar boven en druk je schouders naar beneden. Buig vervolgens langzaam voorover.

8. Strek je armen naar voren en breng je rechterarm onder je linker. Laat je handpalmen op elkaar rusten en buig je ellebogen. Wijs met je vingertoppen naar boven. Adem diep in en uit. Laat los en herhaal met je linkerarm onder je rechter.

9. Zit recht op je stoel en laat je rug tegen de leuning rusten. Laat je hoofd naar achteren zakken en gun je rug een diepe stretch (kruis eventueel je vingers).

10. Laat je rechterenkel net boven je linkerknie rusten en maak cirkels met je rechtervoet. Buig daarna voorover en adem diep in en uit. Herhaal dezelfde oefening ook aan de andere kant.