Waarom yoga goed voor je hart is

Yoga vermindert de symptomen van hartritmestoornissen, maar ook angst en depressie bij patiënten met voorkamerfibrilleren. Daarnaast heeft het een positief effect op de bloeddruk en het hartritme. Artsen menen dat het regelmatig uitvoeren van yogaposities een sterke verbetering van de levenskwaliteit oplevert.

De onderzoekers hadden voor deze studie ongeveer vijftig patiënten met voorkamerfibrilleren gevraagd om tweewekelijks een uur iyengar yoga te doen. De patiënten werden daarbij aangemoedigd om de yogaoefeningen zo veel mogelijk thuis voort te zetten.

Omdat de resultaten zeer significant waren, werden ze in de Journal of the American College of Cardiology gepubliceerd. Een hartspecialist heeft weinig redenen meer om yoga niet voor te schrijven tegen hartritmestoornissen. De onderzoekers veronderstellen dat yoga stress in het lichaam verlaagt.

Yoga is een mentale, lichamelijke en spirituele activiteit waarbij je met je lichaam bepaalde posities aanneemt om zo fitter te worden en je lichaam te trainen. Dit ontstond binnen godsdiensten als boeddhisme en hindoeïsme en zou ook rust in je hoofd moeten brengen.

AuteurWilliam J Broad, auteur van ‘The Science of Yoga: the risks and the rewards’ waarschuwt overenthousiaste beoefenaars. Hij meent dat mensen die te snel te veel posities uitproberen meer risico lopen op kwetsuren aan de heup en rug. Bouw dus de sessies voorzichtig op. Het advies van experts luidt: zorg dat yoga ontspannend blijft en zorg dat je (zeker in het begin) niet overdrijft.